IBS és low-FODMAP diéta

Mi is az az IBS és miért csinálom ezt a diétát?

Az irritábilis bél szindróma (IBS) egy elég gyakran előforduló emésztőrendszeri rendellenesség, a gyomor-bél rendszer funkcionális zavara. Gyakorisága ellenére mégis ritkán ismerik fel, hiszen szervi elváltozással nem jár. Ha puffadásos panaszokkal, hasi diszkomfort érzettel, hasmenéssel vagy székrekedéssel (esetleg a kettő váltakozásával), fejfájással, fáradtsággal, esetleg ingerültséggel küzdesz, akkor érdemes felkeresi egy gasztroenterológus szakorvost, aki különböző vizsgálatok alapján segíthet megtalálni a tünetek kiváltó okát. Amennyiben a vizsgálatok nem mutatnak elváltozást, akkor kezdhetsz az IBS-re gyanakodni. Nekem 5 évem ment rá, hogy kerestem az okokat, próbáltam egészségesen étkezni, de eredménytelenül, mire kikötöttem az IBS-nél. (Közben több orvos is teljesen bolondnak és nyafogósnak nézett 🙁  )Ekkor már célzottan kerestem magamnak dietetikust és ajánlás alapján találtam rá Polgár Annamáriára, akinek a tanácsára 2015.november 21-én elkezdtem a low-FODMAP diétát. Ani fantasztikus, csak ajánlani tudom. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy dietetikus segítsége nélkül szerintem senki ne kezdjen bele ebbe a diétába, hiszen ennek a betegségnek pont az a legnehezebb része, hogy mindenki minden ételre máshogy reagál (nekem például alapból tiltott volt több olyan dolog, amit a FODMAP diéta megenged). Még az is előfordul, hogy egy étel egyik nap nem okoz tünetet, egy másik nap pedig igen. Különböző ételkombinációknak különböző hatásai lehetnek. Ha el is kezditek a low-FODMAP diétát, akkor is érdemes étkezési naplót vezetni.

Low-FODMAP diétáról röviden:
A diétát az ausztrál Monash Egyetem kutatói fejlesztették ki és a neve egy mozaik szóból (Fermentable Oligo-Di-Monosaccharides and Polyols) ered. Öt FODMAP csoportot különböztetünk meg:

  • Cukoralkoholok: általában a cukrot helyettesítő édesítőszerek, de néhány gyümölcs és zöldség is tartalmazza őket. Cukoralkoholok pl.: szorbitol, mannitol, maltitol, xylitol, polidextróz, izomalt.
  • Laktóz (tejcukor): laktózmentes termékek javasoltak.
  • Fruktóz (gyümölcscukor):  minden gyümölcsben, mézben, kukoricaszirupban megtalálható. Szerves része a kristálycukornak, egyes zöldségeknek és gabonáknak. Fruktóz-glükóz egyensúly esetén nincs IBS tünet.
  • Fruktán (FOS): ezt a szénhidrát fajtát senki nem tudja lebontani és felhasználni. Általában ez a csoport okozza a legtöbb tünetet az IBS-es betegek körében.
  • GOS (galakto-oligoszacharidek): a fruktánhoz hasonlóan ezeket a szénhidrátokat sem tudja senki felhasználni, ezért IBS-ben gyakran okoznak tüneteket.

A következő angol nyelvű lista tartalmazza a tiltott és az engedélyezett ételeket:

low-FODMAP lista.jpg

Lista forrása: Pinterest

Mielőbbi gyógyulást kívánok mindenkinek! 🙂

 

A fenti íráshoz segítséget nyújtott a Letisztult-Táplálkozás oldala. Köszönet érte! 🙂

Hozzászólás