Egy új élet kezdete – avagy ég veled low-FODMAP

6d6d2863c040eb39dd3bf6fbc7ba9984

Új dietetikus, új szemléletmód, biztató kilátások. A hétvégén nagyot fordult velem a világ és hiszem, hogy ennyi év után végre a helyes útra léptem. Ezért nem lehetek elég hálás Szarka Dorkának, aki nem csak zseniális dietetikus, de fantasztikus ember is.

Ahogy már korábban is írtam, kb. 5 évig jártam orvosról orvosról, mire kiderült, hogy irritábilis bél szindrómám (IBS) van. Ez egy eléggé megfoghatatlannak tűnő betegség, a legtöbb orvos még a létezését sem ismeri el, hiszen szervi elváltozással nem jár. Gyakorlatilag magamat diagnosztizáltam és célirányosan kerestem olyan dietetikust, aki képben van low-FODMAP diétában, mert külföldi oldalakon láttam, hogy ez egy kifejezetten IBS-re kifejlesztett módszer.

2015.november 21-én el is kezdtem a diétát, csak a dietetikus még jó pár dologról letiltott azon kívül is, amit a diéta előír, erről itt írtam. Az elején jobban éreztem magam, kevesebb volt a panaszom, kizárólag azokat az ételeket ettem, ami a biztonságosan fogyasztható listán volt. Szép lassan azonban az elégtelen fehérjebevitel miatt kezdett leépülni az izomzatom, kb. másfél hónap alatt 60 kg-ról 55 kg-ra fogytam. Tüneteim így is voltak, ezen kívül állandóan fáradt voltam, folyton fáztam és semmi erőm nem volt. A hangulatom csak közvetlenül evés után volt tűrhető, egyébként jajj volt annak, aki hozzám mert szólni. 😀
Szóval éreztem, hogy ez így semmiképpen nem mehet tovább és Dorkához fordultam segítségért. Néhány hete az ő távsegítségével elkezdtem visszavezetni pár dolgot, plusz a javaslatára elkezdtem szedni egy prebiotikumot is tartalmazó probiotikumot, így kibírtam élve addig, amíg tudtunk személyesen is találkozni. 🙂

Az utóbbi években nekem már gyakorlatilag mindenre mondták, hogy nem szabad fogyasztanom. Erre  még rátesz egy lapáttal, hogy a média tele van egymással teljesen ellentétes információkkal, különböző táplálkozási irányzatokkal, divathullámokkal. Nem csoda, hogy kialakult bennem a félelem az ételektől és bevallom, a kilóktól is. Még annak ellenére is, hogy én aztán tényleg imádok enni.

A legfontosabb és egyben a legnehezebb feladat tehát az volt (és még mindig az), hogy a fejemben rendet tegyek és nem csak az étkezés terén, hanem önértékelés terén is. Nyilván ez nem megy egyik napról a másikra, de tudatosan próbálom csökkenteni a saját magam felé támasztott elvárások mértékét és mennyiségét, próbálok a jó dolgokra koncentrálni és elfogadni magam. Rohan a világ, de próbálom megtanulni, hogy nekem nem muszáj vele rohannom.

keep-calm-and-start-a-new-life-17

A második legfontosabb dolog pedig az, hogy megtanuljam újra barátaimként kezelni az ételeket. El kell oszlatnom néhány a fejemben kialakult buta beidegződést, mint pl. azt, hogy a búza az ördögtől való és egyenlő a totális elhízással. Várom a percet, amikor nyugodt szívvel meg tudok enni egy szelet kenyeret, amire már hosszú évek óta nem volt példa.

Nem jelenteném ki, hogy felesleges volt a low-FODMAP diéta és az azt megelőző sok megvonás, valószínűleg ez kellett ahhoz, hogy végre fejben is eldöntsem: változtatni akarok.
Dorkával megállapodtunk egy napi kalória mennyiségben és megtanította hogyan állítsam össze magamnak az étkezésem a fehérje, a zsír és a szénhidrát számolásával. Így az étkezés feletti kontroll érzése megmaradt, ami kell ahhoz, hogy ne legyen bűntudatom.

És hogy ezentúl mitől lesz Mégmentesebb a blog?
Téves információkra alapozott félelmektől és egyoldalú táplálkozástól biztosan.

Célom, a teljes lelki és fizikai gyógyulás, amit egészséges és változatos étkezéssel, sporttal és folyamatos önfejlesztéssel szeretnék elérni. És igen, tőlem teljesen szokatlan módon megfelelő mennyiségű pihenéssel. 🙂

healthy-eating

Úgy tűnik újra meg kell tanulnom “hagyományosabban” főzni. 😀

Tartsatok velem! 🙂

 

 

A képek forrása:
Starting new life in Launceston, Tasmania
https://jeffreysterlingmd.files.wordpress.com/2015/01/healthy-eating.png
http://fleshandbone.over-blog.com/2016/01/se-poser-des-objectifs-realisables.html

8 hozzászólás on Egy új élet kezdete – avagy ég veled low-FODMAP

  1. Kovács Gréta
    április 29, 2016 at 7:11 du. (2 év ago)

    Vicces, végigolvastam a blogodat, amikor megtaláltam, de nem emlékeztem, hogy erről írtál, mert akkor még teljesen ismeretlen volt nekem a FODMAP, nem maradt meg a fejemben. Most viszont kerestem egyik receptet, amit láttam nálad és végigpörgettem, nicsak, mit találtam.
    Én a héten voltam dietetikusnál és ő ajánlotta a FODMAP szerinti étkezést. Elsőre szimpatikusnak találtam, de aztán elkezdtem nézegetni a listát és kicsit furcsának éreztem egy-két dolgot a listában. Elfogadtam, de hogy a brokkolit is csak módjával fogyasszam, amikor az végre egy olyan zöldség, amitől semmi bajom… szóval vannak nehézségeim a listával. Inzulinrezisztens vagyok, úgyhogy egy csomó minden bonyolódik (csak lassú ch jöhet), tejtermékeket teljesen el kell hagyni, tojásfehérjét is csak erősen módjával, szóval kicsit meglőve érzem magam.
    Most lehet, hogy kicsit lázadó leszek kapásból és nem kezdek bele a FODMAP szerinti kajálásba – bár még bizonytalan vagyok benne, a hétvégén kitalálom, hogy legyen -, lehet, maradok a glutén- és tejmentesnél.

    Nincs IBS-em, csak azért ajánlotta a dietetikus, mert kicsit ki van az emésztésem, mindentől puffadok és szerinte ez jó “kúra” lenne, ha mondjuk 2-3 hónapig tudnék így étkezni.

    Te végülis akkor nem bánod, hogy csináltad, de leginkább azért, mert most már emiatt máshogy látod a jelent vagy azért is, mert annyival jobban érezted magad az elején?

    Válasz
    • neerdorka
      április 29, 2016 at 7:36 du. (2 év ago)

      Nahát milyen furcsa az élet, nem? Biztosan nem véletlenül találtál rám. 🙂
      Ha valamiről biztosan tudod, hogy nem okoz tüneteket nálad, akkor azt szerintem nem szabad elhagyni. Így is ahogy olvasom az IR miatt már épp elég a korlátozás.
      Nem bánom, hogy végigcsináltam, mert nem tudom egyértelműen kijelenteni, hogy valamilyen szinten nem járult hozzá a javuláshoz, de én közben is puffadtam azért. És nem volt benne logika, mert volt, hogy ugyanattól az ételtől egyszer puffadtam, egyszer meg nem. Nekem a probiotikum segített rendet tenni.
      Tudom milyen érzés, amikor millió szabály és tiltás van az étkezéssel kapcsolatban, de hidd el, minden megoldható. IR-ben nem vagyok annyira otthon, a glutén- és tejmentesség amiatt kell? Ezt a diétát már csinálod rendesen, vagy erről is még csak tanulgatsz? Ha még nagyon az elején vagy, akkor szerintem ne vágj bele rögtön a FODMAP diétába is, lehet, hogy hirtelen az túl sok lesz,, de nyilván nem ismerem az étkezési szokásaid és a tüneteid sem.
      A puffadás miatt egyébként azt javaslom, hogy írj étkezési naplót, ahol a tüneteket is feljegyzed, így könnyebb megtalálni, hogy mi az, amit jobb elkerülni. Ez kicsit macerás lehet, de én pl. letöltöttem egy alkalmazást erre, mindig csak lefényképeztem az ételem, így a mennyiséget is láttam és a kép alá tudtam jegyzetelni.
      Akár FODMAP, akár glutén-, tej- és tojásmentességről van szó, ha tudok segíteni szólj nyugodtan, már eléggé tapasztalt vagyok abban, hogy mit mivel lehet helyettesíteni.
      Jobbulást kívánok!

      Válasz
  2. Kovács Gréta
    április 29, 2016 at 8:09 du. (2 év ago)

    De aranyos vagy <3

    IR-t már sok éve csinálom (nem a hivatalos diétát, nem számolom a szénhidrátot, "csak" kerülöm a tiltott dolgokat és megfelelő időpontban eszem). A tejmentes és gluténmentesség nem amiatt kell, de angolul olvasgatok a témában és külföldön az alternatív megközelítés része az is, hogy kerülni kell ezeket. Pár éve csináltam már szigorúbb diétát, ha nem is teljesen glutén- és tejmentes voltam, de minimálisra csökkentettem (például, ha vendégségben voltam vagy éhen maradtam volna, mert a streetfood nem kedvez a speciális étrenden lévőknek) és sokat javult az IR-em is. Most találtak egy kis pajzsmirigygondot is, arra pedig szintén azt írják több helyen is, hogy glutén- és tejmentes étkezéssel lehet rajta javítani. Pár éve volt egy ilyen időszakom, amikor mindentől puffadtam, voltam ételintolerancia vizsgálaton, ott ki is jött, hogy búza, tej, és tojásfehérje érzékenységem van. Rozstól ég a gyomrom, az is kiesik, de a tönköllyel nincs bajom. Mondjuk ha itthon sütök-főzök, akkor gluténmentes lisztekből készítek mindent, de például tésztának tönkölyt szoktam enni (mert a tésztát meg szeretem).

    Szóval van jó sok korlátozás nálam is, erre még a FODMAP-et rátolni erősnek érzem most.
    Egy jó fél éve hanyagoltam amúgy a diétát, minden összejött, nem volt türelmem semmihez, most megint visszatérek az értelmes étkezéshez, mert ez így nem jó, a súlyomnak sem és az energiaszintemnek sem. Szóval "csak" újrakezdő vagyok, szerencsére nem kell mindent nulláról kezdeni és újra kétségbeesni – mert emlékszem, hogy kiborultam az elején, hogy mennyi korlátozás, aztán azóta meg gy gondolom, hogy a sima IR-es diéta semmiség 😀 Azt a tejmentes, tojásmentes, gluténmentessel kombinálva már sokkal izgalmasabb – volt egy vegán próbálkozásom is, az is izgalmas volt 😀

    Válasz
    • neerdorka
      április 29, 2016 at 8:22 du. (2 év ago)

      Oh, értelek, sajnálom. Én sem erőltetném most a helyedben a FODMAP diétát, épp elég lesz az IR + glutén- és tejmentesség. Ételintolerancia vizsgálaton én is voltam, 22 dolog jött ki…ma már mindegyiket eszem. Arra azt mondják, hogy 2-3 hónap teljes mentesség, aztán vissza lehet vezetni. Pont ezért is írtam, hogy valószínűleg ilyen szempontból nekem segített a diéta, de nem a FODMAP része, hanem ami még pluszban meg volt tiltva.
      Ha szereted a tésztát, de a gluténmentes étkezés mellett döntesz, akkor javaslom a rizstésztát, én pl. nagyon szeretem. Illetve lehet kapni más fajta gluténmentes tésztákat is, pl olyat, ami kukoricából készül, de azokat nem próbáltam, mert kukoricát sem ehettem. 😀

      Válasz
      • Kovács Gréta
        április 29, 2016 at 8:35 du. (2 év ago)

        igen, nekem is kijött még egy csomó minden, de eleve jófej volt a doki, mondta, hogy több is gyengébben reagált, úgyhogy szerinte ha tartok egy 3 hónap szigorú diétát, akkor vissza tudom majd vezetni őket szépen. És tényleg így lett 🙂 Kivéve a tejtermékeket, mert azoktól fáj a hasam, de eleve a tej és a búza volt a kiugró. Mondjuk a tejet, joghurtot, kefírt nem is szeretem, csak a sajtokat és a túrót (ja meg persze a tejcsokoládét :D), de például heti 1-2 alkalommal már tudok enni sajtot is mértékkel és egy-egy túróruditól sincs semmi bajom (tudom, tudom, nem túl egészséges dolog, de szeretem, hát ez van).

        Rizstésztát szoktam enni, bár IR-ben az hivatalosan tilos, mert gyors felszívódású 😛 De én szoktam, meg néha veszek barna rizstésztát is, de az jó drága. És most vettem csicseritésztát is, arra is kíváncsi vagyok.
        A kukoricából készült tésztát próbáltam, hááááááááááááát, inkább lemondok a tésztáról, ha azt kell ennem. Ráadásul még jobban belepiszkált a vércukromba, mint a rizstészta.

        Válasz
        • neerdorka
          április 29, 2016 at 8:54 du. (2 év ago)

          Jaj, bocsi, mondtam, hogy IR-ben nem vagyok otthon. :S 😀
          Nekem a tejre akkora érték jött ki, hogy mondta a dietetikus,hogy ilyet még nem is látott. A tejet a mai napig nem bírom, azt hiszem ez már így marad. De a többi tejterméket már gond nélkül fogyasztom. A túróval pl sosem volt bajom. Sajnos ebben az egész táplálkozás témában az a nehéz, hogy mindenki totál egyedi és csak saját maga tudja kitapasztalni, hogy mi a jó neki.
          Én a helyedben az IR-re fektetném a hangsúlyt, illetve a pajzsmirigy problémára, amit írtál. Az intolerancia miatt pedig próbáld ki 3 hónapig a teljes glutén- és tejmentességet. Én mondjuk nem vettem olyan halálosan komolyan, adott esetben ettem olyat is, amire az volt írva, hogy nyomokban tartalmazhat glutént és tejet.
          Ha úgy döntesz, hogy kipróbálod a probiotikumot, akkor olyat válassz, ami inulint is tartalmaz.

          Válasz
          • Kovács Gréta
            április 29, 2016 at 9:02 du. (2 év ago)

            igen, totális kísérletezgetés az egész étkezés.
            Én sem tervezem a halálosan komolyan vételét, a nyomokban glutént tartalmazósat meg fogom enni (pár éve is így csináltam és jó volt), nem fogok dupla, tripla árat fizetni valamiért, amíg nem muszáj 🙁
            Az inulinos tippet köszi, nekiállok keresgélni!

  3. Kovács Gréta
    április 29, 2016 at 9:16 du. (2 év ago)

    az szuper, a dr chen féle dolgok nem is aranyárban vannak 🙂

    Válasz

Hozzászólás